RECENZE: Stolní grily

Stolní grily jsou skvělou volbou pro všechny, kteří nemají možnost grilování na zahradě. Jejich výhodou je, že si můžete chutné grilované pokrmy připravit i v pohodlí domova, na menší terase …

RECENZE: Stolní grily

Author článku: Monika Břešťanská

Stolní grily jsou skvělou volbou pro všechny, kteří nemají možnost grilování na zahradě. Jejich výhodou je, že si můžete chutné grilované pokrmy připravit i v pohodlí domova, na menší terase nebo na balkoně. Některé druhy stolních grilů využijete díky jejich kompaktním rozměrům také při kempování. Jak ale vybrat ten nejlepší? To vám poradíme v našem článku.

Recenze a srovnání stolních grilů

Stolní grily se hodí nejen do interiéru, ale také k přípravě pokrmů v menších venkovních prostorách nebo na terase či balkoně. Jsou skladné, jídlo připraví rychle a spolehlivě, a navíc nasytíte celou čtyřčlennou rodinu. Volit můžeme z modelů kontaktních i otevřených, což jsou nejčastěji varianty elektrických grilů. Pro použití v exteriéru ale existují také stolní grily plynové nebo na dřevěné uhlí – tyto typy jsou však méně časté.

Tip redakce: Stolní přenosné grily a další vybevaní pro zahradní grilování si můžete zakoupit levněji se slevovým kódem do některého ze specializovaných eshopů.

Abychom vybrali takový gril, který bude odpovídat našim požadavkům, je třeba si předem ujasnit několik věcí. Tou první je samozřejmě jeho využití – chcete grilovat maso venku? Potřebujete přenosný gril na kempování? Nebo byste rádi multifunkční zařízení, které připraví nejen steaky, ale zapeče i chutné panini nebo toasty?

Dalším krokem je pak výběr velikosti plochy. Ten závisí na počtu strávníků i velikosti nejčastěji připravovaných pokrmů. U kontaktních grilů je výbornou funkcí možnost je otevřít a připravovat jídlo na obou deskách zvlášť. Typ grilovacích desek budeme také volit podle toho, jaké pokrmy chceme připravovat – pokud to bude převážně maso, je ideální vybírat desky žebrované s nepřilnavým povrchem. Plocha může být také hladká, což umožní například přípravu lívanců. Desky se u kontaktních grilů dají často vyměnit, navíc je možné mytí v myčce.

Důležitým parametrem je příkon. Čím vyšší je, tím lépe – desky se totiž dříve rozehřejí a celá příprava jídla je rychlejší. Dbejte i na přítomnost regulačních knoflíků, díky kterým si nastavíte teplotu. Jedná-li se o gril kontaktní, je výbornou funkcí možnost nastavení odlišných teplot pro každou z grilovacích desek.

Práci s přístrojem ulehčí či zpříjemní i další funkce a vychytávky. Mezi ně určitě patří indikátor nahřátí, časovač, LED displej, přednastavené programy pro přípravu různých druhů pokrmů, odkapávací miska, možnost naklonění desek pro snadnější odtékání šťávy nebo vyměnitelné desky vhodné k mytí v myčce.

Jak vybrat stolní gril

Rozdělení stolních grilů

Elektrické grily

K jejich použití je nutné připojení do elektrické sítě. Rozdělit je můžeme do dvou skupin:

Kontaktní – jedná se o přístroj, který disponuje dvěma grilovacími deskami. Ty se dají přiklopit na sebe, tudíž se potraviny připravují z obou stran hezky rovnoměrně a celý proces je mnohem rychlejší, jelikož se maso či zelenina nemusí otáčet. V některých kontaktních modelech je možné také zapékání baget či toastů. Má-li gril výměnné desky (lze tedy vyjmou žebrované desky a umístit hladké), lze také připravovat například lívance či palačinky.

Otevřené – mají pouze jednu desku, takže připravované pokrmy musíme otáčet. Obvykle není deska vyjímatelná, takže je třeba si již při nákupu zvolit mezi žebrovanou nebo hladkou. Součástí bývá také skleněné víko.

Plynové grily

Plynové varianty nepatří jen do zahrady. Tento typ najdeme i u stolních grilů. Nevýhodou jsou větší rozměry, výhodou pak větší variabilita, možnost nastavení a regulace teploty, zabudovaný teploměr, odkládací plochy a další vychytávky, stejně jako u klasických plynových zahradních grilů. Výhodou je pak fakt, že jej lze využít i mimo domov – stačí jej připojit na menší plynovou bombu.

Grily na dřevěné uhlí

Malý stolní gril může být i na dřevěné uhlí. Tento typ samozřejmě není úplně vhodné používat v interiéru – existuje riziko požáru a kouř, který se tvoří, by v mohl být v uzavřeném prostoru velmi nebezpečný. Pro grilování na terase nebo na chatě bez elektrického proudu jsou ale jako stvořené. Typické chuti grilovaného masa s kouřovým aroma si díky nim můžete vychutnat i s minimem prostoru.

rozdělení stolních grilů

Jak vybrat stolní gril

Při výběru grilu se musíme zaměřit na vlastní potřeby a představy o grilování, teprve potom budeme volit konkrétní model na základě následujících parametrů.

Poloha grilování

Poloha desek nás bude zajímat hlavně u grilů kontaktních. Zatímco modely na plyn nebo dřevěné uhlí disponují klasickým roštem, který většinou kvůli velikosti přístroje polohovat nelze, kontaktní grily jsou o něco variabilnější. U dražších grilů je často možné nastavit výšku horní desky, úplně ji otevřít a zvětšit tak grilovací plochu (poloha barbecue) nebo naklonit spodní desku pro snadnější odtok tuku. Funkce naklonění desky bývá i u některých otevřených elektrických grilů.

Grilovací plocha

Stejně jako u velkých zahradních modelů, i u menších stolních grilů nás bude zajímat velikost grilovací plochy. Rozměry samozřejmě nejsou nijak závratné. Obvykle se setkáme s deskou velkou 500-1000 cm2, na které připravíme jídlo pro 1-4 osoby.

Příkon

S velikostí grilovací plochy souvisí také příkon. Čím vyšší je, tím rychleji se desky zahřejí a poradí i se šťavnatým vysokým steakem. Méně výkonné modely mají příkon asi 1000 W. Ty lepší, s větší grilovací plochou, dosahují příkonu až 2000 W.

Grilovací desky a rošty

U grilů na dřevěné uhlí nebo plyn se nejčastěji setkáme s roštem. Ten může být vyroben z nerezu, litiny nebo dokonce kamene. U menších stolních variant se však nejčastěji setkáme s nerezem – je levnější a na takto malý rošt vhodnější. Údržba je nenáročná – po vychladnutí grilu odstraníme zbytky jídla a mřížku dobře umyjeme měkkou houbičkou, teplou vodou a saponátem. Nikdy nepoužívejte kovové kartáče, mohly by nerezový povrch poškodit.

Grilovací desky některých plynových, a hlavně elektrických grilů, jsou vyrobeny z nepřilnavého materiálu (například z teflonu nebo keramiky). K takovému povrchu se pokrmy a tuk zbytečně nepřipalují a jejich čištění je snadnější. Práci si můžete ulehčit ještě více, pokud si vyberete model, který disponuje vyjímatelnými deskami, které lze mýt v myčce na nádobí.

Desky mohou být dvojího typu (co se tvaru týče) – žebrované a hladké. To, jaké zvolíte, je zcela na vás. Žebrované desky jsou vhodnější k přípravě masa. Zanechávají na něm typické „proužky“, maso se tolik nepřipaluje a nedusí ve vlastní šťávě. U kontaktního grilu jsou žebrované desky skvělé také k zapékání baget a toastů. Na hladkých deskách lze maso samozřejmě grilovat také. Kromě toho je můžeme využít i k přípravě palačinek, lívanců a podobně.

Regulace teploty

Bavíme-li se o grilech na dřevěné uhlí, tento parametr nás zajímat nebude. U elektrických a plynových modelů je však knoflík na regulaci plamene nebo teploty samozřejmostí. Teplotu lze korigovat plynule otáčením, nebo vybírat z několika teplotních režimů.

U lepších elektrických grilů najdeme i různé programy, které jsou již přednastavené pro správné propečení medium, well done či rare steaků – po stisknutí tlačítka s vybraným programem a vložení kousku masa si přístroj sám „změří“ tloušťku i velikost masa a podle toho nastaví teplotu i čas.

Příslušenství a funkce

Výměnné grilovací desky – vroubkovaná a hladká plocha pro přípravu různých druhů pokrmů.

Regulace teploty – otočné knoflíky pro snadné nastavení teploty.

Indikátor nahřátí – oznámí, že desky jsou zahřáté na požadovanou teplotu. Obvykle se jedná o světelnou diodu.

Odkapávací miska – jídlo, které se koupe v tuku, rozhodně není očekávaný výsledek. Kvalitní kontaktní, otevřený či plynový gril je uzpůsoben tak, že přebytečný tuk odtéká do odkapávací misky umístěné vespod přístroje. Ta se po grilování jednoduše vyjme a obsah můžete buďto použít jako základ k přípravě omáčky nebo ho jednoduše vylít a misku vyčistit.

Časovač – některé modely disponují také časovačem. Tuto funkci jistě využijí všichni milovníci steaků, kteří si potrpí na jejich perfektní úpravu. Zvukový signál oznámí, že maso už je hotové a je na čase jej z desky sejmout.

Speciální programy – tuto funkci možná znáte i z jiných domácích spotřebičů a elektronických pomocníků – přístroj má jednoduše přednastavené určité programy, díky kterým si nejen ulehčíte práci (zejména pokud jste kulinářský začátečník), ale také si budete jisti, že se vám jídlo nepřipálí nebo bude nedopečené. Nejčastěji se jedná o programy na různé typy potravin jako je drůbež, hovězí nebo zelenina, případně o programy k optimálnímu propečení steaků.

Senzory – dražší modely disponují chytrými senzory, které snímají výšku masa, jeho velikost i stupeň propečení.

LCD displej – na displeji můžete vidět nastavený program, zbývající čas nebo aktuální teplotu.

Cena

Mezi jednotlivými modely mohou být velké cenové rozdíly. Zatímco některé pořídíte doslova za pár korun, jiné vyjdou i na několik tisíc. O částce rozhoduje použitý materiál, výkon, velikost i funkce.

Do 1000 Kč

V této cenové relaci pořídíte obyčejné stolní grily na dřevěné uhlí nebo základní elektrické modely, ať už kontaktní nebo otevřené. Příliš zajímavých funkcí zde nehledejte. Upotřebíte je pro občasnou rychlou přípravu večeře pro sebe nebo dalšího člena domácnosti.

Od 1000 do 3000 Kč

Pro běžného uživatele, který chce spotřebič využívat ke grilování večeří pro celou rodinu, bude vhodný model z této kategorie. Co se týče ceny, kvality i funkcí, jedná se o zlatý střed – grily pohybující se v rozmezí od 2 do 3 tisíc korun jsou již dostatečně velké, najdeme zde i keramické či teflonové desky s nepřilnavým povrchem, časovač nebo nastavitelné programy.

Nad 3000 Kč

Tato kategorie je už pro náročnější kuchaře. Stolní gril za vyšší částku může směle konkurovat jeho většímu zahradnímu “příbuznému”. Čeká vás kvalitní zpracování a mnoho funkcí a příslušenství.

Nejlepší stolní grily

Recenze – nejlepší stolní grily

Tefal GC760D30

Elektrický kontaktní gril, který lze použít jak při zahradním grilování, tak doma v kuchyni. Jedná se o inteligentní spotřebič, který teplotu přizpůsobí jak výšce opékaného masa, tak počtu kousků. Využít lze také funkce prudkého opékání nebo dvanácti přednastavených programů pro perfektní přípravu drůbeže, ryb, hovězího, vepřového nebo zeleniny. Výhodou tohoto modelu je také snadná údržba – grilovací desky lze snadno vyjmout a umýt v myčce na nádobí.

Jata GR3000

Jata GR3000 je elektrický stolní otevřený gril s vysoce kvalitním granitovým roštem. Ten je odolný proti připálení a poškrábání, což zaručuje dlouhou životnost výrobku. O rovnoměrné rozložení tepla se postará spirála do tvaru E. Teplotu lze nastavit na čtyři různé stupně. Funkce „Super Diet“ vám umožní naklopit grilovací desku tak, aby přebytečný tuk stékal do nádobky.

DeLonghi CGH 1020D

Tento elektrický kontaktní gril s vysokým příkonem, velkou plochou pro přípravu jídla a nepřilnavými grilovacími deskami zaručí bezchybnou přípravu všech pokrmů. Umožňuje grilování na obou deskách, které lze obměňovat za hladkou a žebrovanou variantu. Na velkém LCD displeji budete mít přehled o nastavení teploty nebo časovači. Dva termostaty zajistí, že každou z grilovacích desek lze nastavit na odlišnou teplotu. Desky lze po dokončení chutných pokrmů vyjmout a nechat umýt v myčce.

recenze stolní grily

Jak se starat o stolní gril

Postup péče o stolní gril se liší v závislosti na jeho typu, materiálu grilovacích desek i na tom, zda je možné je vyjmout.

Kontaktní grily s vyjímatelnými deskami jsou na údržbu nejsnazší. Znečištěné desky jednoduše vložíte do myčky nebo omyjete saponátem a horkou vodou. Jemným hadříkem očistíme celý gril z vnější strany, abychom zabránili usazování mastnoty. V neposlední řadě také vyprázdníme a dobře vymyjeme nádobku na odvádění tuku.

U otevřených grilů je údržba o něco náročnější hlavně z důvodu, že deska ve většině případů nejde vyjmout, a tak je nutné ji čistit ručně, nikoliv v myčce na nádobí. Práci si samozřejmě usnadníte výběrem grilu s nepřilnavým povrchem, který jen setřete jemným hadříkem od nečistot. Hrubší připáleniny seškrabáváme škrabkou z měkkého dřeva. Nikdy nepoužívejte abrazivní přípravky a kovové předměty k odstranění nečistot, mohlo by dojít k poškrábání a poškození povrchu.